Jaarlijks gooien alle huishoudens in Nederland samen in totaal 800 miljoen kilo voedsel weg. Als we dat in geld uitdrukken praten we over een bedrag van 2,5 miljard euro! In 2011 woonden er 16.655.799 mensen in Nederland. Per huishouden verspilden we daarmee tussen de 89 en 210 kg.  Reden genoeg dus om een aantal bedrijven op een rij te zetten die deze gigantische aantallen proberen te bestrijden of deze voedselresten juist gebruiken om te hergebruiken.

  1. No Waste Network

No waste network is een initiatief van het Ministerie van Economische Zaken. Er wordt nauw samengewerkt met Alliantie Verduurzaming Voedsel, Wageningen UR en andere stakeholders. Om voedselverspilling te verminderen brengen ze je het laatste nieuws, onderzoeken en initiatieven.

Wil je zelf een bijdrage leveren aan het terugdringen van voedselverspilling, dan zijn er op de site van No Waste Network een aantal initiatieven terug te vinden waar consumenten op de hoogte gebracht worden van bijvoorbeeld pilots van supermarkten.

Naast deze initiatieven kun je als consument zelf ook een mail sturen naar No Waste Network. Deze ideeën worden vervolgens gedeeld op hun pagina, waardoor andere consumenten ook weer bewust worden gemaakt van andermans initiatieven.

NWN gaat ook graag in gesprek met andere ondernemers, dus neem gerust contact met ze op

no waste network logo

“Waarom afval produceren als het toch wordt weggegooid!”

  1. Instock

Instock is een hippe eettent in Amsterdam-Oost die letterlijk voedselverspilling ‘op de kaart’ zetten. Achter de schermen worden menu’s samengesteld van overgebleven voedselresten uit de supermarkt. Het mooie aan Instock is dat het bedrijf is opgericht door 4 oud werknemers van de Albert Heijn.

Er werd een plan geschreven dat met goedkeuring van de directie van Albert Heijn en de steun van Ahold leidde tot dit pop-uprestaurant.

De producten die ‘s avonds op het menu staan worden elke ochtend opgehaald met een ‘elektronische food rescue kar’. Het blijft op die manier dus elke dag de vraag wat er op het menu staat in zowel het restaurant, de toko als in de foodtruck die zij hebben.

InStock ruimte
InStock logo

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacy Policy.
Ik Accepteer

“What is ugly is the way that this different produce is being treated all around the world”

  1. Damn Foodwaste

Damn Foodwaste is een on-en offline publiekscampagne tegen voedselverspilling. Met het organiseren van megalunches in Amsterdam, Groningen, Zwolle en Rotterdam wilde zij zoveel mogelijk mensen erop wijzen dat het verspillen van deze ingredienten echt niet nodig is.

Naar deze lunches kwamen er ongeveer 13.000 bezoekers en via de media werden er ruim 6 miljoenmensen bereikt.

Tijdens deze lunches konden de bezoekers niet alleen gratis een lunch komen eten, maar daarnaast was er ook een markt waar lokale initiatieven tegen voedselverspilling zich presenteerden.

Damn Food Waste logo

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacy Policy.
Ik Accepteer

     4. Kromkommer

Te krom, te dik, te klein enz.Geloof het of niet maar het zijn serieus een aantal redenen waarom 10% van alle groenten en fruit wordt weggegooid. Met de smaak van deze groenten is helemaal niks mis en toch belanden ze helaas op de afvalberg. KNETTERGEK!

Gelukkig zorgen de mensen achter ‘kromkommer’ ervoor dat deze groenten weer terug te vinden zijn op jouw bord! Door middel van ludieke campagnes, inspirerende verhalen en met de lekkerste soepen van de gekste groenten zorgen ze ervoor dat de groenten weer terugkomen op de plek waar ze horen.

Een aantal kernwaarden die Kromkommer kenmerken zijn:

  • Prikkelend, ze zetten anderen graag aan het denken  waarbij de grens wordt opgezocht en anderen worden uitgedaagd.
  • ‘The sky is the limit’, het probleem voedselverspilling op een positieve manier volledig uit de weg ruimen. Het liefst heel Nederland zo snel mogelijk bewust maken van het probleem.
  • ‘What you see is what you get’, de producten van kromkommer zijn puur. Wat zij doen is echt en wat zij doen, doen ze op een zo open en eerlijke manier.
Kromkommer
Kromkommer product
  1. Refood (Canada)

Refood zorgt ervoor dat groenten en fruit dat overblijft bij lokale verkopers wordt weggegeven aan daklozen en kinderen van de basisschool.

Allereerst worden de producten die eigenlijk zouden worden weggegooid, opgehaald bij lokale winkels, boerderijen en restaurants. Vervolgens worden deze producten klaargemaakt door chef-koks waarna de klaargemaakte producten worden uitgedeeld aan daklozen en aan kinderen op de basisscholen.

Refood medewerker
Refood medewerker
  1. End food waste / Ugly Fruit & Veg (Amerika)

‘Lelijke eendjes’ op het gebied van groenten en fruit worden helaas niet toegelaten in de supermarkten. Dat veranderd echter natuurlijk niks aan de smaak van deze zogenaamde ‘lelijke eendjes’. Jordan Figueiredo is het grote brein achter Ugly fruit & Veg in Amerika, California. Jordan werkt samen met lokale bedrijven en scholen om hen te informeren over alle mogelijkheden die er zijn met zogenaamde ‘ugly fruits & vegetables’

Weird fruits & vegetables
Man met Weird fruits & vegetables

Meer initiatieven en projecten

Ken jij nog meer bedrijven die het tegengaan van voedselverspilling keihard willen aanpakken? Laat het ons dan weten in een reactie hieronder.

Wij zijn erg benieuwd naar alle lokale initiatieven en projecten die momenteel lopen om voedselverspilling tegen te gaan.