De grote vraag: de doelgroep van je foodtruck
Voor je je in het ondernemersavontuur kunt storten, moet je de tijd nemen om na te denken over de doelgroep die jij wilt benaderen. Het is belangrijk om dit helder te hebben, je kan tenslotte niet iedereen tevreden stellen. Daarnaast is het handig om je marketingstrategie op jouw specifieke doelgroep toe te spitsen. Maar de grote vraag is dan: hoe bepaal je de doelgroep van je foodtruck?
Segmenteer!
Het vaststellen van je doelgroep doe je aan de hand van segmentatie. Je kunt bijvoorbeeld op demografische aspecten segmenteren, dan focus je vooral op leeftijd, geslacht, inkomen, baan, educatie en generatie. Daarnaast kun je segmenteren op gedrag. In dat geval ga je vooral kijken naar kennis, gedrag en gebruik van een product of dienst. Omdat het segmenteren van gedrag wat meer van je onderzoekvaardigheden vergt, gaan wij in deze blog vooral in op de demografische aspecten. Met de onderstaande drie vragen kun jij heel makkelijk en gericht de doelgroep van je foodtruck samenstellen.
Wie is je doelgroep?
Hierbij hou je het eigenlijk vrij algemeen. Je benoemt vooral welke leeftijd jouw ultieme doelgroep heeft, en of die bestaat uit mannen, vrouwen of beide. Daarnaast bepaal je wat het inkomensniveau is, en wat voor opleiding jouw doelgroep doet of gedaan heeft. Ook is het belangrijk om te bedenken of je je richt op singles of gezinnen. Zo geef jij de doelgroep van je foodtruck al een beetje vorm zonder dat je er een echt gezicht bij hebt. Superhandig, want zo weet jij naar welke foodtruckfestivals je deze zomer toe moet.
Wat is hun levensstijl?
Hier ga je je toekomstige doelgroep echt een gezicht geven. Je bespreekt hun waarden en normen, maar ook hun persoonlijkheid, idealen en hobby’s. Je kunt bijvoorbeeld ingaan op wat zij belangrijk vinden met betrekking tot eten. Moet het veganistisch zijn, of juist vegetarisch of biologisch? Je kunt hier alle kanten mee op. Zo bepaal jij duidelijk je plekje in de markt, en is het makkelijker om in te spelen op nieuwe klanten. Laat de fans maar komen!
Waar zijn je toekomstige fans?
Nadat je over jouw doelgroep en hun levensstijl hebt nagedacht, kun je in kaart brengen waar iedereen te vinden is. Hoe gaat je doelgroep naar hun werk en welke plekken vinden ze leuk om te bezoeken? En hoe zoeken ze naar activiteiten om te doen in hun vrije tijd? Ook is het belangrijk om te weten op welke tijden ze aan vrijetijdsbesteding doen. Dit is allemaal informatie die jou helpt je ideale doelgroep te benaderen en te bereiken met jouw unieke ideeën. Je hebt bijvoorbeeld een fantastisch concept opgezet waarbij je veganistische burgers wil gaan serveren. Dan is een festival waarbij alleen maar meatlovers komen natuurlijk niet de ideale staplek voor jou.
Maak klantomschrijvingen
Zo, je hebt alle drie de vragen beantwoord. Top, want dat betekent dat jij je markt in kaart hebt gebracht. Het is aan te raden een aantal van jouw ideale klanten te beschrijven. Maak hier een echt verhaaltje van. Bijvoorbeeld: Jet is moeder van twee kinderen en werkt parttime. In het weekend vindt ze het leuk om met haar man en kinderen leuke activiteiten te doen. Zo gaan ze graag naar de dierentuin en vinden ze het leuk om foodfestivals te bezoeken. Op deze manier heb jij een klantbeschrijving om je aan vast te houden als je er even niet uitkomt met je marketingideeën en -strategieën. Dus, kom nu maar op met het festivalseizoen! Jij bent er klaar voor!