Moet de gepassioneerde foodtrucker plaats gaan maken?

Hoge temperaturen, zonnebrilletje op, zomerse deuntjes in het park… Met foodtruckfestivals als TREK Rotterdam en Amsterdam Kookt kreeg het foodtruckfestivalseizoen zo de aftrap die het verdiende. Het publiek kwam dan ook in grote getalen op de food festivals af en genoot volop van al het lekkers dat de Nederlandse food trucker te bieden had. Naast het lekkere eten zat er helaas ook een vervelende bijsmaak aan de foodtruckfestivals. Zowel bezoeker als food trucker kreeg die te proeven. Hieronder een kort overzicht. Reizen de kosten van foodtruckfestivals straks de pan uit? En moet de gepassioneerde food trucker straks plaats gaan maken voor de foodtrucks van de grote commerciële bedrijven?

Zelfstandige foodtrucker vs. grote merknaam

Glas halfvol of halfleeg? Dat is dan 2 euro 50, alsjeblieft!

Bezoekers verzamelen bekers tijdens een foodtruckfestival

De bezoekers van het foodtruckfestival stonden even vreemd te kijken toen duidelijk werd dat ze per bekertje 2,50 moesten betalen zonder dat ze daar ook maar één druppel drank voor terugkregen. In het geval van een glas Gin Tonic liep dit zelfs op tot 3,50. Proost!

[margin type=”20″]

‘Big brother is watching you!’

Naast de vele gepassioneerde food truckers die met hun rollende keukens een plekje krijgen op een festivalterrein, zien we de laatste tijd ook steeds meer grote concerns. Zij gebruiken de foodtruckfestivals als onderdeel van hun marketingcampagnes.big brother is watching you

Tijdens de TREK-editie van afgelopen weekend werd er bijvoorbeeld ook een plekje gereserveerd voor de ‘intense vla’ van Mona. Tel daar straks foodtrucks met de ‘intense fabrieksfrietjes’ van MacDonalds en de ‘klassiek vermarkte koffieboontjes’ van Starbucks bij op, en je hebt een reclamekaravaan van marketinggiganten die niet misstaat bij de Tour de France.

Met de macht die grote bedrijven door hun geld en status kunnen uitoefenen, zullen zelfstandige food truckers steeds vaker beperkt worden in hun festivalplaats en -omzet. Big brother is watching you!

[margin type=”20″]

Opboksen tegen promotiepotjes

Wanneer we een blik werpen op festivals als TREK en Amsterdam Kookt, zien we dus dat de unieke imago’s langzaamaan ingeruild lijken te worden voor snelle verdienmodellen. Voor de zelfstandige food trucker is het erg moeilijk om op te boksen tegen de grote merknamen die dit soort festivals voor hun promotiepotjes hebben gereserveerd. Daar waar de grote merknamen zich extra stageld kunnen veroorloven, is het voor de zelfstandige food trucker al een hele opgave om de normale inschrijfkosten terug te verdienen. Als ze deze inschrijfkosten niet al kwijt zijn nadat ze zijn uitgeloot voor het festival. Veel food truckers schrijven zich namelijk in voor festivals en krijgen steeds vaker nul op het rekest.

Met de komst van de ‘grote jongens’ op de huidige foodtruckfestivals is het de vraag wat de klassieke foodtruck trucker gaat doen tegen dit geweld. Worden de festivals waar ook de grote commerciële merken te vinden zijn voortaan vermeden? Of blijven dit ook voor de zelfstandige food trucker prachtige dagen om een mooie omzet te draaien?

[margin type=”20″]

‘Food truckers, verenig u!’

Samen sta je sterk.Wanneer het toevoegen van ‘reclametrucks’ voor de organisatoren tot financieel succes blijft leiden en de zelfstandige food trucker de oplopende stagelden blijft betalen, zal deze ontwikkeling zich op deze manier blijven voortzetten. Toch lijken sommige food truckers hun krachten te bundelen en zich te verenigen via community facebookpagina’s. Op deze manier kan er een krachtig tegengeluid worden gegeven dat wel eens zou kunnen leiden tot de opzet van een uniek foodtruckfestival. Zo kan er met de deelnemende foodtrucks worden teruggegaan naar de oorsprong van het ‘foodtruckreizigersbestaan’!
[margin type=”20″]

Jullie mening telt meer dan ooit…

Wij krijgen steeds vaker berichten binnen van gepassioneerde truckers die hun beklag doen over de laatste ontwikkelingen in ‘foodtruckland’. Meer dan ooit zijn wij erg benieuwd naar jullie mening over deze ontwikkelingen en hoe we hier iets tegen kunnen doen. Slaan de festivalorganisatoren hun te dure plastic glazen in door de komst van steeds meer commerciële grootmachten? En laten de bezoekers zich inpakken met de ‘intense vla’ van Mona? Daarnaast vragen wij ons het volgende af:

  • Tegen welke problemen lopen jullie aan?
  • Hebben jullie concrete ideeën om deze ‘commerciële reclamekaravaan’ te stoppen?

Let us know, wij denken graag met jullie mee…
[margin type=”40″]